تأثیر همهگیری COVID-19 بر اقتصاد تقریباً در هر بخش احساس شده است، با این حال، استراتژی زنجیره تأمین یکی از سختترین جنبههای هر صنعت بوده است. نه تنها زنجیرههای تامین شرکتها به دلیل محدودیتهای دائمی در حال تغییر در مرزهای ملی، که دسترسی به تامینکنندگان کلیدی را قطع میکرد، در جریان قرار گرفتند، بلکه تقاضا برای محصولات خاص نیز تغییر کرد.
در اواخر سال ۲۰۲۰، EY یک نظرسنجی از ۲۰۰ مدیر ارشد زنجیره تامین انجام داد. این مطالعه به سه یافته اساسی اشاره کرد: تأثیر منفی عمیق همهگیری که توسط اکثر پاسخدهندگان احساس میشود (۷۲٪ تأثیر منفی را گزارش کردند)، اولویتهای تغییر برای صنعت زنجیره تأمین («افزایش دید» اولویت اصلی برای ۱۲ سال آینده است. ۳۶ ماه) و این واقعیت که همهگیری انتقال به دیجیتالی شدن را تسریع کرده است (۶۴ درصد از مدیران زنجیره تامین مورد بررسی میگویند که تحول دیجیتال به دلیل همهگیری تسریع خواهد شد).
شکی نیست که همهگیری تأثیر بیسابقهای بر نحوه تفکر کسبوکارها در مورد زنجیره تأمین داشته است. با این حال، شوک وارده به سیستم ممکن است به آغاز دوره جدیدی از افزایش ارتباطات و دید بین تامین کنندگان و همچنین استفاده کارآمد از فناوری برای تسریع استراتژی های زنجیره تامین کمک کند.