شش سیگما چیست؟
شش سیگما یک فرآیند آماری و مبتنی بر داده است که با بررسی اشتباهات یا نقص های حد کار می کند. بر بهبود زمان چرخه تاکید می کند و در عین حال نقص های تولید را به بیش از ۳.۴ مورد در هر میلیون واحد یا رویداد کاهش می دهد. این بدان معنی است که یک خطا به طور کلی با یک رویداد انحراف استاندارد شش از میانگین رخ می دهد زیرا تنها ۳.۴ از یک میلیون رویداد در امتداد منحنی زنگی خارج از شش انحراف استاندارد قرار می گیرند.
اقلام کلیدی
- شش سیگما یک فرآیند کنترل کیفیت است که کسب و کارها از آن برای رفع نقص و بهبود فرآیندها استفاده می کنند.
- این مدل توسط دانشمندی که در دهه ۱۹۸۰ در موتورولا کار می کرد، توسعه داده شد.
- شرکت ها اغلب از مدل شش سیگما برای افزایش سود خود استفاده می کنند.
- در ابتدا به عنوان یک روش مدیریتی برای کار سریعتر با اشتباهات کمتر توسعه یافته بود، اکنون یک استاندارد صنعتی با گواهینامه های ارائه شده به پزشکان است.
- Lean Six Sigma یک رویکرد مدیریتی متمرکز بر تیم است که به دنبال بهبود عملکرد با حذف ضایعات و نقصها و در عین حال افزایش استانداردسازی کار است.
آشنایی با شش سیگما
شش سیگما یک ایدئولوژی مدیریتی است که بر بهبودهای آماری یک فرآیند تجاری تمرکز دارد و از سنجش کیفی موفقیت نسبت به نشانگرهای کیفی حمایت می کند. به این ترتیب، کاربران شش سیگما افرادی تجاری هستند که از آمار، تجزیه و تحلیل مالی و مدیریت پروژه برای دستیابی به بهبود عملکرد تجاری استفاده می کنند.
شش سیگما یک معیار آماری است که نشان می دهد یک فرآیند تجاری چگونه (به خوبی) کار می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، یک خطا زمانی رخ می دهد که یک رویداد با شش انحراف استاندارد از میانگین با حداکثر ۳.۴ وقوع در هر میلیون رویداد رخ دهد. این بدان معنی است که یک فرآیند در صورتی کارآمد در نظر گرفته می شود که کمتر از ۳.۴ نقص در هر یک میلیون شانس ایجاد کند. نقص هر چیزی است که خارج از رضایت مصرف کننده ایجاد می شود.
همچنین یک برنامه آموزشی و صدور گواهینامه است که اصول اصلی شش سیگما را آموزش می دهد. کاربران ممکن است به سطوح کمربند گواهی شش سیگما، از کمربند سفید تا کمربند مشکی، دست یابند. همچنین این یک فلسفه است که این ایده را ترویج می کند که همه فرآیندهای تجاری را می توان اندازه گیری و بهینه کرد.
شش سیگما به یک فلسفه کلیتر مدیریت کسبوکار تبدیل شده است که بر برآورده کردن نیازهای مشتری، بهبود حفظ مشتری و بهبود و حفظ محصولات و خدمات تجاری تمرکز دارد. شش سیگما برای همه صنایع کاربرد دارد. بسیاری از فروشندگان، از جمله خود موتورولا، آموزش های شش سیگما را با گواهینامه های ویژه با نام های کمربند زرد، کمربند سبز و کمربند مشکی ارائه می دهند.
۵ مرحله شش سیگما
طرفداران و تمرین کنندگان روش شش سیگما از رویکردی به نام DMAIC پیروی می کنند. این مخفف مخفف تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل است.
DMAIC یک روش مبتنی بر آمار است که شرکت ها به عنوان یک چارچوب ذهنی برای بهبود فرآیند کسب و کار پیاده سازی می کنند. بر اساس این ایدئولوژی، یک کسب و کار ممکن است با دنبال کردن پنج مرحله DMAIC، هر مشکل به ظاهر غیرقابل حلی را حل کند:
- تیمی از افراد، به رهبری یک قهرمان شش سیگما، یک فرآیند معیوب را تعریف میکنند که بر روی آن تمرکز میشود، که از طریق تجزیه و تحلیل اهداف و الزامات شرکت تصمیمگیری میشود. این تعریف مشکل، اهداف و موارد قابل تحویل پروژه را مشخص می کند.
- تیم عملکرد اولیه فرآیند را اندازه گیری می کند. این معیارهای آماری فهرستی از ورودیهای بالقوه را تشکیل میدهند که ممکن است باعث ایجاد مشکل شده و به تیم کمک کند تا عملکرد معیار فرآیند را درک کند.
- سپس تیم فرآیند را با جداسازی هر ورودی یا دلیل احتمالی شکست، تجزیه و تحلیل میکند و آن را به عنوان ریشه مشکل آزمایش میکند. این تیم از تجزیه و تحلیل برای شناسایی دلیل خطاهای فرآیند استفاده می کند.
- تیم از آنجا برای بهبود عملکرد سیستم کار می کند.
- گروه کنترلهایی را به فرآیند اضافه میکند تا اطمینان حاصل کند که دوباره پسرفت نمیکند و بیاثر نمیشود
شش سیگما ناب
Lean Six Sigma یک رویکرد مدیریتی متمرکز بر تیم است که به دنبال بهبود عملکرد با حذف ضایعات و نقصها و در عین حال افزایش استانداردسازی کار است. این روش ها و ابزارهای شش سیگما و فلسفه تولید ناب-شرکت ناب را ترکیب می کند و تلاش می کند تا اتلاف منابع فیزیکی، زمان، تلاش و استعداد را کاهش دهد و در عین حال کیفیت در تولید و فرآیندهای سازمانی را تضمین کند. هر گونه استفاده از منابعی که برای مشتری نهایی ارزش ایجاد نمی کند، اتلاف محسوب می شود و باید حذف شود.
رتبه بندی کمربند شش سیگما
همانطور که در بالا ذکر شد، افراد می توانند گواهینامه شش سیگما را دریافت کنند که مهارت های حرفه ای آنها را تقویت و تأیید می کند. این گواهینامه ها از طریق سیستم کمربند مشابه آموزش کاراته اعطا می شود. این سطوح عبارتند از:
- کمربند سفید: افرادی که دارای کمربند سفید هستند هیچ آموزش یا گواهینامه رسمی را نگذرانده اند. این کمربند به حرفه ای ها چارچوبی اساسی می دهد که به آنها امکان می دهد در پروژه های کنترل کیفیت و کاهش ضایعات خاص شرکت کنند.
- کمربند زرد: این سطح آموزش اضافی فراتر از سطح کمربند سفید را فراهم می کند. کمربندهای زرد می توانند به اعضای تیم پروژه تبدیل شوند. آنها ممکن است به مدیرانی که کمربندهای بالاتری دارند کمک کنند.
- کمربند سبز: کسانی که این سطح را می گذرانند باید در دوره کاملی شرکت کنند که آنها را آموزش می دهد تا تکنیک های بهبود فرآیند را بیابند. گواهینامه کمربند سبز برای افرادی که در صنایع خاصی مانند مدیریت پروژه یا مالی و همچنین مراقبت های بهداشتی کار می کنند ایده آل است. فارغ التحصیلان اغلب رهبران پروژه می شوند.
- کمربند سیاه: افرادی که از سطح کمربند سبز فارغ التحصیل می شوند می توانند تا گواهینامه کمربند مشکی بروند. فارغ التحصیلان موفق می توانند در کارها و پروژه های پیچیده تری شرکت کنند و با آنها سر و کار داشته باشند. به آنها آموزش داده میشود که چگونه با تغییرات بزرگ مقیاسی که میتواند بر شرکتهایشان از طریق پروژههای شش سیگما تأثیر بگذارد، مقابله کنند.
افرادی که کمربند مشکی دارند می توانند استاد و قهرمان شوند. کسی که کمربند مشکی استادی داشته باشد، یک رهبر متخصص و قوی با مهارت های حل مسئله عالی در نظر گرفته می شود. قهرمان یک رهبر ناب شش سیگما است که می تواند سود را از طریق حذف ضایعات و نقص ها به حداکثر برساند.
شما می توانید با گذراندن دوره های ارائه شده توسط مدارس یا شرکت های خاص گواهی دریافت کنید. البته به خاطر داشته باشید که هیچ استاندارد واحدی برای دوره ها وجود ندارد. به این ترتیب، برنامه درسی برای صدور گواهینامه شش سیگما متفاوت است، به این معنی که دوره های فردی بسته به نهاد ارائه دهنده می تواند متفاوت باشد.
نمونه های واقعی از شش سیگما
شش سیگما توسط شرکت ها و دولت های محلی استفاده می شود. در زیر دو نمونه از نحوه بهبود کارایی عملیاتی، صرفه جویی در هزینه و افزایش رضایت مشتری توسط شش سیگما آورده شده است.
مایکروسافت
مایکروسافت (MSFT) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نرم افزار در جهان است. به منظور بهبود قابلیت اطمینان و در دسترس بودن شبکه های خود در سراسر جهان، مایکروسافت روش های شش سیگما را برای استفاده از یک فرآیند قوی مبتنی بر داده برای کمک به ریشه کنی هر گونه نقص در سیستم ها و مراکز داده خود برای کاهش سیستماتیک خرابی زیرساخت های فناوری اطلاعات پیاده سازی کرد.
این شرکت ابتدا استانداردهایی را برای تمام سخت افزار و نرم افزار خود ایجاد کرد تا یک اندازه گیری پایه برای تشخیص عیوب ایجاد کند. مایکروسافت از تجزیه و تحلیل ریشهای، از جمله جمعآوری دادهها از حوادث با اولویت بالا، خرابی سرور، و توصیههای اعضای گروه محصول و مشتریان استفاده کرد. مایکروسافت با استفاده از دادههای تاریخی، استانداردهای پایهای را ایجاد کرد که از آنها میتوان آینده را اندازهگیری کرد.
حجم زیادی از داده ها به صورت روزانه و هفتگی از سرورهای مختلف جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها و گزارشدهی، نقصها را شناسایی کرد و مراحل اصلاح برای هر نقص مشخص شد. این حوادث بر اساس تأثیر شدید نقص ها بر تجارت و خدمات اساسی شرکت اولویت بندی شدند.
با استفاده از روشهای شش سیگما، تیمها طرحهای ریشهکنی نقصها را اجرا کردند. در نتیجه شش سیگما، مایکروسافت در دسترس بودن سرورهای خود را بهبود بخشید، بهره وری مشتری را افزایش داد و رضایت مشتری را افزایش داد.
دولت محلی
شهرستان Ventura، کالیفرنیا، اعتبار استفاده از Lean Six Sigma را برای صرفه جویی ۳۳ میلیون دلاری در نظر گرفت. دولت محلی در سال ۲۰۰۸ شروع به استفاده از این برنامه در سطح شهرستان کرد و بیش از ۵۰۰۰ کارمند را برای به کارگیری این روش آموزش داده است. این شهرستان بیان می کند که پس انداز از اقلام سخت بودجه حاصل می شود که دیگر نیازی به بودجه و همچنین صرفه جویی در ساعات کارمند ندارند.
چگونه می توانید گواهینامه شش سیگما دریافت کنید؟
شما می توانید گواهینامه شش سیگما خود را از طریق یک شرکت یا کالج دریافت کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که هیچ نهاد متحد کننده ای وجود ندارد که برنامه درسی را استاندارد کند. این بدان معنی است که دوره ها می توانند بر اساس جایی که دوره خود را می گذرانید متفاوت باشند.
شش سیگما به چه معناست؟
شش سیگما به روشی اشاره دارد که توسط داده ها و آمار هدایت می شود. کسبوکارها از آن برای رفع عیوب و بهبود هر یک از فرآیندهای خود به منظور افزایش سود استفاده میکنند.
تفاوت بین شش سیگما و شش سیگما ناب چیست؟
شش سیگما فرآیندی با نتیجه مشخص است. شرکت ها شش سیگما را برای کمک به رفع نقص و بهبود فرآیندها پیاده سازی می کنند تا بتوانند سود خود را افزایش دهند.
شرکتهایی که روشهای شش سیگما ناب را در برنامههای خود قرار میدهند، این کار را به منظور بهبود عملکرد با حذف ضایعات و نقصها و در عین حال افزایش استانداردسازی کار انجام میدهند. کلید شش سیگما ناب، افزودن ارزش به مشتری است.
مراحل شش سیگما چیست؟
پنج مرحله شش سیگما از رویکردی پیروی می کند که متخصصان صنعت آن را DMAIC می نامند. این مخفف مخفف تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل است.