گروه آموزشی و پژوهشی مهندسی صنایع، مدیریت و کسب و کار بهینه یار

زنجیره تامین چیست؟

پروژه خود را در اینجا ثبت کنید

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید

شرکت ها زنجیره های تامین را توسعه می دهند تا بتوانند هزینه های خود را کاهش دهند و در چشم انداز کسب و کار رقابتی باقی بمانند.
Kewill-Seamless-SC-Execution

زنجیره تامین شبکه ای است بین یک شرکت و تامین کنندگان آن برای تولید و توزیع یک محصول خاص به خریدار نهایی. این شبکه شامل فعالیت ها، افراد، نهادها، اطلاعات و منابع مختلف است. زنجیره تامین همچنین نشان دهنده مراحلی است که برای رساندن محصول یا خدمات از حالت اولیه به مشتری انجام می شود.

مدیریت زنجیره تامین یک فرآیند حیاتی است زیرا یک زنجیره تامین بهینه منجر به هزینه‌های کمتر و چرخه تولید سریع‌تر می‌شود.

درک زنجیره تامین
زنجیره تامین شامل مجموعه ای از مراحل برای رساندن یک محصول یا خدمات به مشتری است. این مراحل شامل جابجایی و تبدیل مواد خام به محصولات نهایی، حمل و نقل آن محصولات و توزیع آنها به کاربر نهایی است. نهادهای درگیر در زنجیره تامین شامل تولیدکنندگان، فروشندگان، انبارها، شرکت های حمل و نقل، مراکز توزیع و خرده فروشان می باشند.

عناصر یک زنجیره تامین شامل تمام عملکردهایی است که با دریافت سفارش برای برآورده کردن درخواست مشتری شروع می شود. این کارکردها شامل توسعه محصول، بازاریابی، عملیات، شبکه های توزیع، امور مالی و خدمات مشتری می باشد.

مدیریت زنجیره تامین بخش بسیار مهمی از فرآیند کسب و کار است. حلقه های مختلفی در این زنجیره وجود دارد که نیاز به مهارت و تخصص دارد. زمانی که مدیریت زنجیره تامین موثر باشد، می تواند هزینه های کلی شرکت را کاهش داده و سودآوری را افزایش دهد. اگر یکی از پیوندها خراب شود، می تواند بر بقیه زنجیره تأثیر بگذارد و می تواند هزینه بر باشد.

مدیریت زنجیره تامین در مقابل مدیریت لجستیک تجاری
اصطلاحات مدیریت زنجیره تامین (SCM) و مدیریت لجستیک تجاری – یا به سادگی، لجستیک – اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. لجستیک، که یک حلقه در زنجیره تامین است، متفاوت است.

لجستیک به طور خاص به بخشی از زنجیره تامین اطلاق می شود که به برنامه ریزی و کنترل جابجایی و ذخیره سازی کالاها و خدمات از مبدا تا مقصد نهایی می پردازد. مدیریت لجستیک با مواد اولیه شروع می شود و با تحویل محصول نهایی خاتمه می یابد.

مدیریت لجستیک موفق تضمین می کند که در هیچ نقطه ای از زنجیره تاخیری در تحویل وجود ندارد و محصولات و خدمات در شرایط خوبی تحویل می شوند. این به نوبه خود به کاهش هزینه های شرکت کمک می کند.

نحوه عملکرد جریان هزینه های تولید

جریان هزینه های ساخت به فرآیند استفاده از مواد و نیروی کار برای تکمیل یک محصول نهایی که می تواند به مشتری فروخته شود اشاره دارد. یک سیستم مدیریت زنجیره تامین می تواند هزینه و پیچیدگی فرآیند تولید را کاهش دهد، به ویژه برای تولید کننده ای که از قطعات زیادی استفاده می کند.

به عنوان مثال، یک تولید کننده لباس ممکن است ابتدا مواد خام مانند پارچه، زیپ، و سایر قطعات مورد استفاده برای تولید لباس را به تولید منتقل کند. سپس سازنده برای راه اندازی ماشین آلات و انجام کارهای دیگر با استفاده از مواد، هزینه های نیروی کار را متحمل می شود. پس از تکمیل اقلام، باید بسته بندی و نگهداری شوند تا زمانی که به مشتری فروخته شوند.

تامین کنندگان قابل اعتماد

یک فرآیند مدیریت زنجیره تامین کارآمد به تامین کنندگان قابل اعتماد نیاز دارد. این بدان معناست که آنها یک محصول با کیفیت تولید می کنند که نیازهای سازنده را برآورده می کند و محصول به موقع تحویل می شود.

برای مثال فرض کنید که XYZ Furniture مبلمان گران قیمت تولید می کند و یک تامین کننده دستگیره های فلزی و سایر لوازم جانبی را فراهم می کند. اجزای فلزی باید بادوام باشند تا بتوان از آنها برای سالها روی مبلمان استفاده کرد و قطعات فلزی ارسال شده به XYZ باید مطابق با هدف کار کنند. تامین کننده باید بتواند سفارشات سازنده را تکمیل کند و قطعات فلزی را برای رفع نیازهای تولید XYZ ارسال کند. این مراحل برای تولید محصول با کیفیتی که به موقع برای مشتری ارسال می شود ضروری است.

زنجیره تامین و کاهش تورم

تکامل و افزایش کارایی زنجیره‌های تامین نقش مهمی در مهار تورم داشته است. با افزایش کارایی در انتقال محصولات از نقطه A به B، هزینه های انجام این کار کاهش می یابد که هزینه نهایی را برای مصرف کننده کاهش می دهد. در حالی که کاهش تورم اغلب منفی در نظر گرفته می شود، کارایی زنجیره تامین یکی از معدود نمونه هایی است که کاهش تورم چیز خوبی است.

با ادامه جهانی‌شدن، کارایی زنجیره تامین بهینه‌تر می‌شود، که فشار را بر قیمت نهاده‌ها حفظ می‌کند.

مراحل یک زنجیره تامین چیست؟

مراحل کلیدی در زنجیره تامین عبارتند از:

  • برنامه ریزی فرآیندهای موجودی و تولید برای اطمینان از متعادل بودن عرضه و تقاضا
  • تولید یا تامین مواد مورد نیاز برای ایجاد محصول نهایی
  • مونتاژ قطعات و تست محصول
  • بسته بندی محصول برای حمل و نقل (یا نگهداری در موجودی تا تاریخ بعدی)
  • حمل و نقل و تحویل محصول نهایی به توزیع کننده، خرده فروش یا مصرف کننده
  • ارائه پشتیبانی خدمات مشتری برای اقلام برگشتی

مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین (SCM) به نظارت و کنترل کلیه فعالیت های مورد نیاز یک شرکت برای تبدیل مواد خام به محصولات نهایی اشاره دارد که سپس به کاربران نهایی فروخته می شود. SCM کنترل متمرکزی را برای مراحل برنامه ریزی، طراحی، ساخت، موجودی و توزیع مورد نیاز برای تولید و فروش محصولات یک شرکت فراهم می کند.

هدف مدیریت زنجیره تامین بهبود کارایی با هماهنگ کردن تلاش‌های نهادهای مختلف در زنجیره تامین است. این می تواند منجر به دستیابی یک شرکت به مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود شود که هر دو می تواند منجر به افزایش فروش و درآمد شود.

انواع زنجیره تامین چیست؟

انواع مختلفی از مدل های زنجیره تامین برای شرکت های علاقه مند به اجرای استراتژی برای بهبود کارایی و گردش کار موجود است. نوع مدل زنجیره تامین که یک شرکت انتخاب می کند اغلب به نحوه ساختار شرکت و نیازهای خاص آن بستگی دارد. در اینجا چند نمونه هستند:

مدل جریان پیوسته: این مدل زنجیره تامین سنتی برای شرکت هایی که محصولات مشابهی را با تغییرات کمی تولید می کنند، به خوبی کار می کند. محصولات باید تقاضای بالایی داشته باشند و نیازی به طراحی مجدد کمی داشته باشند. این عدم نوسان به این معنی است که مدیران می توانند زمان تولید را ساده کرده و کنترل دقیقی بر موجودی داشته باشند. در یک مدل جریان پیوسته، مدیران به منظور جلوگیری از تولید گلوگاه ها، نیاز به تکمیل مداوم مواد خام دارند.

مدل زنجیره سریع: این مدل برای شرکت‌هایی که محصولات را بر اساس روندهایی که ممکن است جذابیت زمانی محدودی داشته باشند، به فروش می‌رسانند، بهترین کارایی را دارد. کسب‌وکارهایی که از این مدل استفاده می‌کنند باید محصولات خود را به سرعت به بازار عرضه کنند تا از روند حاکم استفاده کنند. آنها باید به سرعت از ایده به نمونه اولیه به تولید به مصرف کننده حرکت کنند. فست مد نمونه ای از صنعتی است که از این مدل زنجیره تامین استفاده می کند.

مدل انعطاف پذیر: شرکت هایی که کالاهای فصلی یا تعطیلات را تولید می کنند اغلب از مدل انعطاف پذیر استفاده می کنند. این شرکت‌ها افزایش تقاضا برای محصولات خود را تجربه می‌کنند و به دنبال آن دوره‌های طولانی مدت تقاضای کم یا بدون تقاضا وجود دارد. مدل انعطاف پذیر تضمین می کند که آنها می توانند به سرعت برای شروع تولید آماده شوند و به محض کاهش تقاضا به طور موثر تعطیل شوند. برای اینکه سودآور باشند، آنها باید در پیش بینی مواد خام، موجودی و هزینه های نیروی کار دقیق باشند.

زنجیره تامین و COVID-19

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *