گلوگاه چیست؟
گلوگاه یک نقطه ازدحام در یک سیستم تولید (مانند خط مونتاژ یا یک شبکه کامپیوتری) است که زمانی اتفاق میافتد که حجم کاری خیلی سریع میرسد که فرآیند تولید قابل رسیدگی نیست. ناکارآمدی های ناشی از گلوگاه اغلب باعث تاخیر و هزینه های تولید بالاتر می شود. اصطلاح “گلوگاه” به شکل معمولی یک بطری و این واقعیت اشاره دارد که گردن بطری باریک ترین نقطه است که محتمل ترین مکان برای ایجاد احتقان است و جریان مایع را از بطری کند می کند.
گلوگاه می تواند تأثیر قابل توجهی بر جریان تولید داشته باشد و زمان و هزینه تولید را به شدت افزایش دهد. شرکت ها هنگام شروع فرآیند تولید یک محصول جدید بیشتر در معرض خطر گلوگاه هستند. این به این دلیل است که ممکن است در این فرآیند نقص هایی وجود داشته باشد که شرکت باید آنها را شناسایی و اصلاح کند. این وضعیت مستلزم بررسی دقیق و تنظیم دقیق است. مدیریت عملیات به کنترل فرآیند تولید، شناسایی تنگناهای بالقوه قبل از وقوع و یافتن راه حل های کارآمد می پردازد.
درک گلوگاه
به عنوان مثال، فرض کنید که یک تولید کننده مبلمان، چوب، فلز و سایر مواد خام را به تولید منتقل می کند و سپس هزینه های نیروی کار و ماشین را برای تولید و مونتاژ مبلمان متحمل می شود. هنگامی که تولید کامل شد، کالاهای نهایی در موجودی انبار ذخیره می شوند. هنگامی که مبلمان به مشتری فروخته می شود، هزینه موجودی اغلب به بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) منتقل می شود.
اگر در ابتدای تولید گلوگاهی وجود داشته باشد، سازنده مبلمان نمیتواند مواد اولیه کافی را وارد فرآیند کند، به این معنی که ماشینها بیکار میمانند و کارگران حقوق بگیر به طور مولد کار نمیکنند و وضعیت استفاده ناکافی از منابع را ایجاد میکنند. این امر هزینه تولید را افزایش می دهد و همچنین هزینه فرصت بالقوه زیادی را ارائه می دهد و ممکن است به این معنی باشد که کالاهای تکمیل شده به موقع به مشتریان ارسال نمی شوند.
گلوگاه ها و ظرفیت تولید
گلوگاه بر سطح ظرفیت تولیدی که یک شرکت می تواند هر ماه به آن دست یابد، تأثیر می گذارد. ظرفیت نظری فرض میکند که یک شرکت میتواند در هر زمان با حداکثر ظرفیت تولید کند. این مفهوم هیچ خرابی دستگاه، خرابی حمام یا تعطیلات کارکنان را فرض نمیکند.
از آنجایی که ظرفیت تئوری واقع بینانه نیست، بیشتر مشاغل از ظرفیت عملی برای مدیریت تولید استفاده می کنند. این سطح از ظرفیت، زمان توقف تعمیرات ماشین و زمان مرخصی کارکنان را فرض می کند. از محدوده بهینه بالاتر بروید و به دلیل خرابی یک یا چند فرآیند، خطر ایجاد گلوگاه افزایش مییابد.
اگر شرکتی متوجه شود که ظرفیت تولیدش برای رسیدن به اهداف تولیدش ناکافی است، چندین گزینه در اختیار دارد. مدیریت شرکت می تواند تصمیم بگیرد که اهداف تولید خود را کاهش دهد تا آنها را با ظرفیت تولید خود مطابقت دهد. یا، آنها می توانند برای یافتن راه حل هایی کار کنند که به طور همزمان از گلوگاه ها جلوگیری کند و تولید را افزایش دهد. شرکت ها اغلب از ابزارها و روش های برنامه ریزی نیازمندی های ظرفیت (CRP) برای تعیین و برآوردن اهداف تولید استفاده می کنند.
گلوگاه ها و واریانس های تولید
واریانس در فرآیند تولید تفاوت بین نتایج بودجه شده و واقعی است. مدیران برای ایجاد تغییرات، از جمله تغییرات برای حذف گلوگاهها، واریانس ها را تجزیه و تحلیل می کنند. اگر هزینه های واقعی نیروی کار بسیار بیشتر از مقدار بودجه تعیین شده باشد، مدیر ممکن است تشخیص دهد که یک گلوگاه تولید را به تاخیر می اندازد و ساعات کار را هدر می دهد. اگر مدیریت بتواند گلوگاه را برطرف کند، هزینه های نیروی کار می تواند کاهش یابد.
اگر مواد در معرض فساد یا آسیب احتمالی قرار بگیرند، گلوگاه میتواند باعث ایجاد تنوع در مواد شود، زیرا در کف کارخانه در انتظار استفاده در تولید هستند. تنگناها ممکن است با افزایش استفاده از ظرفیت، یافتن تامین کنندگان جدید، خودکارسازی فرآیندهای نیروی کار و ایجاد پیش بینی های بهتر برای تقاضای مصرف کننده برطرف شود.
نمونه دنیای واقعی یک گلوگاه
همچنین زمانی که تقاضا به طور غیرمنتظره ای افزایش می یابد و از ظرفیت تولید کارخانه ها یا تامین کنندگان یک شرکت فراتر می رود، ممکن است تنگناها ایجاد شود. به عنوان مثال، زمانی که تسلا، شرکت (TSLA) برای اولین بار تولید خودروهای تمام الکتریکی خود را آغاز کرد، تقاضا برای این خودروها بالا بود و برخی از تحلیلگران نگران بودند که تولید به دلیل مشکلات در خط تولید کند شود. و در واقع، تسلا به دلیل نیاز به تولید بستههای باتری سفارشی که انرژی وسایل نقلیه خود را تامین میکند، تنگناهای تولید مداوم را تجربه کرده است.
ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، گفته است که توانایی این شرکت در گسترش مجموعه محصولات خود کاملاً به توانایی آن در تولید تعداد زیادی باتری بستگی دارد.۱ برای تحقق این امر، در یک سرمایه گذاری مشترک با پاناسونیک، تسلا یک “گیگافکتوری” عظیم در نزدیکی Reno افتتاح کرد. نوادا در سال ۲۰۱۶، که باتری های لیتیوم یونی و زیر مجموعه های خودروهای الکتریکی این شرکت را تولید می کند. در اواسط سال ۲۰۱۸، این شرکت ادعا کرد که کارخانهاش از نظر گیگاوات ساعت (گیگاوات ساعت (GWh) بالاترین حجم باتری در جهان بوده است. تسلا میگوید برای اینکه بتواند در لیست انتظار خودروهای سفارشدهی شده عقبنشینی کند، به آن نیاز دارد. برای ادامه سرمایه گذاری و ساخت کارخانه های گیگ بیشتر در سراسر جهان.
چرا به آن گلوگاه می گویند؟
گلوگاه زمانی رخ می دهد که ظرفیت کافی برای پاسخگویی به تقاضا یا توان عملیاتی برای یک محصول یا خدمات وجود نداشته باشد. از آنجایی که گردن یک بطری باریک و مخروطی می شود، به آن “گلوگاه” می گویند و مقدار مایعی را که می تواند یکباره از بطری خارج شود محدود می کند.
گلوگاه در تولید چیست؟
گلوگاه زمانی در تولید رخ می دهد که مرحله ای (یا مراحل) در فرآیند وجود داشته باشد که تولید کلی یک کالا را کند می کند. به عنوان مثال، مراحل اولیه ممکن است به سرعت قطعات کلیدی را جمع آوری کنند، اما یک مرحله مهم بعدی که قطعات را به هم جوش می دهد، ممکن است نتواند با مراحل اولیه همگام شود. در نتیجه، عقب ماندگی رخ می دهد و کارایی کاهش می یابد. گلوگاه باید با گسترش این فرآیند، سرمایه گذاری در فناوری بهتر برای سرعت بخشیدن به آن فرآیند، یا استخدام کارگران بیشتر برای کمک به آن فرآیند حل شود.
گلوگاه در صنعت خدمات چیست؟
بسیاری از خدمات توسط انسان ها انجام می شود که محدودیت طبیعی در سرعت یا کارایی آنها دارند. به عنوان مثال، یک آرایشگر ممکن است فقط بتواند موهای سه نفر را در ساعت کوتاه کند. اگر افراد بیشتری خواهان کوتاه کردن مو هستند، باید منتظر بمانند و این می تواند باعث عقب ماندگی شود. راههای کاهش تنگنا استخدام آرایشگران اضافی یا افزایش کارایی آرایشگر با استفاده از فناوری یا آموزش مهارتها (به طوری که آنها بتوانند در هر ساعت چهار مشتری حضور داشته باشند).